A- A A+

Wizyta w Hiszpanii

DZIEŃ 1
Za nami pierwszy dzień pobytu w Piedras Blancas (po naszemu „białe kamienie”). Wizytę w szkole Isla de la Deva rozpoczęliśmy od zwiedzania sal lekcyjnych. W związku z tym, że w szkole kształcą się przyszli elektrycy, laboranci oraz pielęgniarki, mogliśmy zobaczyć pracownie, w których uczniowie zdobywają praktyczną wiedzę.
Następnie udaliśmy się do dużej sali, gdzie pracowaliśmy w zespołach. Każda grupa miała za zadanie dyskutować na temat problemu imigracji oraz sposobów pomocy imigrantom. Stworzyliśmy też prezentacje na podany temat.
Wieczór tradycyjnie zarezerwowany był na tzw. noc kulturową (Erasmus Night). Każdy kraj zaprezentował swoje najlepsze potrawy. Do wyboru był m.in. polski smalec, hiszpańska paella, fińskie salmiakki, łotewskie szproty. W wydarzeniu wzięły też udział hiszpańskie rodziny. Piękna pogoda sprawiła, że nastroje dopisywały wszystkim uczestnikom. Na koniec wieczoru posłuchaliśmy koncertu wykonywanego na dudach, które są tradycyjnym instrumentem Asturii.

DZIEŃ 2
Drugi dzień wizyty w szkole Isla de la Deva upłynął pod znakiem roli emocji w codziennym życiu. Podczas warsztatów dowiedzieliśmy się, że SEL (social-emotional learning) zwraca szczególną uwagę na właściwe rozumienie swoich emocji, radzenie sobie z nimi oraz kierowanie się empatią
w kontaktach z innymi ludźmi. Pracując w międzynarodowych grupach przygotowaliśmy plakaty na temat „social-emotional learning”.
Następnie graliśmy w gry karciane wymagające właściwego wyrażania i odczytywania emocji. Wtorkowy pobyt w szkole zakończył się zabawą „escape room” przygotowaną przez hiszpańskich nauczycieli. Rozwiązanie wszystkich zagadek logicznych nie byłoby możliwe bez współpracy między uczestnikami co jest jednym z założeń naszego projektu.

DZIEŃ 3
Ten moment wizyty w Hiszpanii w całości zarezerwowany został na wycieczkę do stolicy Asturii, a więc Oviedo, które znajduje się na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Już od rana dała o sobie znać kapryśna asturiańska pogoda – opady deszczu przerywane promieniami słońca. Tak więc niektóre zdjęcia mogą być mylące.
Duże wrażenie zrobiła na nas katedra San Salvador odwiedzana przez pielgrzymów zmierzających do Santiago de Compostela. W krypcie katedry znajdują się cenne relikwie świętych, symbol Asturii zwany „Krzyżem Zwycięstwa” oraz chusta, w którą, według tradycji, po śmierci owinięta była głowa Chrystusa. W muzeum archeologicznym poznawaliśmy przeszłość Oviedo oraz pracując w zespołach przedstawialiśmy najciekawsze eksponaty.
Ostatnim punktem wycieczki była wyprawa do kościoła Santa Maria del Naranco, perełki architektury przedromańskiej. Kto nie chciał zachwycać się budowlą liczącą ponad 1200 lat, zawsze mógł podziwiać wspaniałą panoramę miasta.
Po powrocie do Piedras Blancas jeszcze raz dała o sobie znać pogoda w postaci solidnego gradobicia. Jak mówili Hiszpanie - takie rzeczy tylko w Asturii!

DZIEŃ 4
Dzień czwarty rozpoczął się dla nas od udziału w lekcjach chemii oraz matematyki połączonej z informatyką. Nauczyciele zwani tutaj „professores” byli bardzo pomocni i cierpliwie wszystko tłumaczyli. W tym samym czasie nauczyciele z krajów partnerskich obserwowali przykładową lekcję języka angielskiego.
Po przerwie na lunch spotkaliśmy się wszyscy w auli, gdzie kończyliśmy rozpoczęte w poniedziałek prezentacje na temat pozytywnych i negatywnych stron imigracji. Następnie każdy zespół przedstawił po angielsku wyniki swojej pracy.
Popołudnie i wieczór zarezerwowane były na spędzanie czasu z rodzinami i nowymi znajomymi. Czekały na nas sklepy z pamiątkami, grille oraz plaża.

DZIEŃ PIĄTY
Jak to zwykle bywa, to co dobre szybko się kończy. Dotyczy to również wymian w ramach programu Erasmus+. Ledwo poznaliśmy zagranicznych uczniów,a już musieliśmy przygotować się do rozstania. Zanim to jednak nastąpiło przedstawiliśmy nasze prezentacje dotyczące imigracji w Europie i na świecie. Pomimo problemów technicznych, zaprezentowaliśmy również wyniki ankiety przeprowadzonej w naszej szkole, a dotyczącej stosunku młodych ludzi do imigracji.
Następnie tradycyjnie otrzymaliśmy certyfikaty uczestnictwa, po czym udaliśmy się na posiłek przygotowany przez wszystkie hiszpańskie rodziny zaangażowane w projekt. ¡Adios!

aktywna-tablica-2-150x150   logo  logo gios  szkolawchmurze microsoft logotype-1536x626