A- A A+

Czy znamy się tylko z widzenia?

Uczniu, Rodzicu!
Zatrzymajcie się na chwilę ... i
"Czy znamy się tylko z widzenia?"
Zapraszamy do udziału w zabawie. Jest to innowacja pedagogiczna realizowana przez wszystkich nauczycieli języka polskiego od października do czerwca roku szkolnego 2020/2021.
Nauczyciele języka polskiego proponują poznanie lektur w sposób niecodzienny. Chcą, aby książka była wstępem do poznania kultury. Spotkanie z filmem, teatrem, malarstwem, muzyką ma dopełnić czytanie.
Powodzenia.

Innowacja pedagogiczna „Czy znamy się tylko z widzenia?”

„Książka jest tylko początkiem…”

Wstęp
Innowacja z książką w tle jest kolejnym pomysłem na zachęcenie uczniów do czytania. Działania minionego roku utwierdziły nas w przekonaniu, że warto wprowadzać dziecko w świat lektury poprzez zabawę w czytanie.
Nauczyłyśmy nasze klasy zaangażowanego czytania, które nie tyko pozwalało na zdobywanie wiedzy o świecie, ale także na przeżywanie świata. Takie czytanie stworzyło przestrzeń do rozmowy o uczuciach, wyborach, skłaniało do dyskusji nad wartościami i dawało wzorce do naśladowania. Młodzież, z którą pracowałyśmy zachęciłyśmy do czytania.
Obecnie postawiłyśmy sobie nowy cel. Chcemy, aby książka stała się wstępem do poznania kultury. Doskonale obrazują to słowa Williama Shakespeare’a: „Jeśli w książkach czyta się tylko to, co zostało napisane, to całe czytanie na nic”, starałyśmy się wybrać takie działania, które pokazałyby młodzieży, że książka to ważny, ale dopiero pierwszy krok w świat prawdziwej kultury.
Dlatego proponujemy młodzieży takie aktywności, które zachęcają do bycia w różnych przestrzeniach filmu, teatru, plakatu, muzyki. Mają one ośmielić ich do identyfikowania emocji rodzących się w chwili obcowania z dziełem, ułatwić nazywanie przeżyć i wyrażania ich w twórczy sposób.
Do wdrożenia naszych zadań wykorzystamy nowoczesne technologie informacyjne. Zaprosimy młodych widzów do Teatru Telewizji, wyemitujemy adaptacje filmowe naszych lektur, zaprosimy do galerii plakatu, afiszu i wspólnie odsłuchamy najpopularniejsze ścieżki muzyczne powstałe do filmów.
Wprowadzanie dziecka w świat książki wpływa pozytywnie na osiąganie sukcesów w szkole, wiemy że w późniejszym życiu kompetencje czytelnicze pozwalają pokonać ograniczenia i trudności związane z niesprzyjającym środowiskiem społecznym.

Zdjęcie - Playpoland

Opis innowacji - czytaj więcej

may ksi Kamila 7e

"Historia zamknięta w komiksie"

 Prace uczniów klasy 4D

Latanie na Teamsach
Kajko i Kokosz – seria komiksów autorstwa Janusza Christy.
Uczniowie klasy 4 D proponują czarownicom prowadzenie szkoły latania poprzez nauczanie zdalne. Oto nasze klatki komiksowe, które modyfikują tradycyjny komiks Janusza Christy.
Źródło: https://allegro.pl/oferta/kajko-i-kokosz-szkola-latania-lektura-7166528007

 Literatura to przestrzeń do przeżywania świata 

Uczniowie klasy 6C poznali tęsknotę Juliusza Słowackiego. Czytanie zaangażowane pozwoliło im na przeżywanie piękna świata. Dało przestrzeń do rozmów o uczuciach. Piękno ojczyzny, za którą tęsknił Juliusz Słowacki, przedstawili na obrazie. Oto galeria ich prac.

 Nowoczesne technologie informacyjne ułatwiają poznanie historii "Małego Księcia" 

Kiedy świat jest ogromny, warto spojrzeć na niego z góry. Mieć go jak na dłoni i oglądać z każdej strony. Pozwalają na to technologie informacyjne, które wykorzystali uczniowie klasy VI "a". Zapraszają Was w podróż kosmiczną.

 My plakaciści 

Pierwszy plakat powstał w roku 1835 w pracowni Jareda Bella. Dziś plakat to samodzielna dziedzina sztuki. Artystyczne dzieło.
Symbolika plakatu – to czym zajmują się uczniowie klasy 7 b, 7 d i 7 e.
„Dziady” Część II Adama Mickiewicza i „Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego stały się inspiracją do poszukiwań, jak przedstawić treść lektury w obrazie, który stanie się symbolem myśli dzieła literackiego. Bogactwo przekazu, powiązanie z treścią utworu i poszukiwania na niepowtarzalność formy – takie kryteria spełniają plakaty, które prezentują młodzi odkrywcy literatury pięknej.

 Dzieci! Uważajcie na baobaby! 

Ile razy zdarzyło ci się, że jeden mały problemik prowadził do wielkiego problemu? Pewnie niejeden raz.
O tym, że nie wolno lekceważyć pierwszych sygnałów rodzącego się zła uczy nas lektura „Mały Książę” Antoine’a de Saint Exupéry’ego. Jej główny bohater, chcąc chronić siebie i swoją planetę przed katastrofą, wyrywał baobaby, czyli pozbywał się tego, co do tej katastrofy mogłoby doprowadzić. Baobaby to symbol wszystkiego, co może nas zniszczyć. Jedynym sposobem na pozbycie się zagrożenia jest niedopuszczenie do tego, by złe nawyki się w nas rozsiały.
Wyrywanie baobabów oznacza kontrolowanie się i systematyczną pracę nad własnym charakterem. Mały Książę mówi:
„Czasem odłożenie pracy na później nie przynosi szkody, lecz w wypadku baobabu jest to zawsze katastrofą.”
Jeśli chcecie wiedzieć, co na ten temat sądzą uczniowie klasy 6a przeczytajcie fragmenty ich prac.

 Pudełkowe historie 

Książki czytamy od deski do deski, czyli od początku do końca. Potem najwspanialsze historie zamykamy w naszej pamięci i w sercu na całe lata. Natomiast uczniowie z klasy 4a dodatkowo zamknęli swoje ulubione książki w pudełkach. Tak powstały niezwykłe prace, które wyglądają jak mini dekoracje teatralne.

 Dziady 

"Są dziwy w niebie i na ziemi, o których ani śniło się waszym filozofom."
Shakespeare

„Dziady", które są metafizyczne, fantastyczne, omawiane w kontekście motywów wampirycznych albo zestawione z tekstami Paktofoniki albo hip-hopowymi tekstami Kalibra44 nabierają nowego, świeżego znaczenia - powiedziała Włodkowska.
Wypowiedź superbelfra RP

 Poeta pisze wiersz, my czytamy i malujemy… 

W szkole czytamy dużo wierszy. Zwykle są krótkie, więc wydaje się nam, że są mniej ważne od obszernej książki. Tymczasem kilka słów może obudzić w nas niesamowitą wyobraźnię. Uczniowie klasy 5b czytali wiersz „Zieleń”…

 Dzieci odkrywają tajemnice świata 

Kto otworzył drzwi do Narnii?
Kto zwiedzał planety?
Kto całe życie przeżył w 10 dni?
Kto podał receptę na przyjaźń?
Kto pokonał wieczną zimę?
Kto uratował świat przed inwazją Gangu Niewidzialnych Ludzi?
Kto wie, jak użyć czerwonego krzesła?
Kto wie, że Święty Mikołaj jest prawdziwy?
Kto na piechotę przewędrował Afrykę?
Kto polował na kangury?

Uczniowie klasy 4 b znaleźli odpowiedź na wszystkie pytania.

 Czy wrzuciłeś list do skrzynki? 

Kto dziś pisze listy?
Uczniowie klasy 4d.
Wilczuś został posłany przez rodziców do Szkoły Złości i Chytrości. Tam miał zdobyć tytuł Najgorszego Wilka, bo inaczej zginie w życiu. Jak mu tam było? Czy tęsknił? Czy chciał być niegrzeczny? Czy rodzice pozwolili mu wrócić do domu?
Listy podają odpowiedź.

 Czy Kopciuszek mógł być damą rycerza? W poszukiwaniu odpowiedzi. 

Piękna, zwiewna, pracowita dziewczyna i dzielny, prawy rycerz. Nie znamy czasu, w którym żył Kopciuszek, było to dawno, dawno temu...
Rycerze to ozdoba średniowiecza. Obie postacie jak z bajki. Poszukaj odpowiedzi.
To wyzwanie uczniów klasy 4a i 6c.

 Tęskniłem za zabawą... 

 Lubimy teatr, bawimy się w teatr 

Akademia Pana Kleksa" i inne baśnie są doskonałe do przedstawienia ich na scenie. Uczniowie klasy 4d zapraszają do teatru.
Bawmy się razem, układajmy scenariusze, budujmy scenę i rekwizyty. Wielkie brawa. Przedstawienie trwa.

 Chcemy jeszcze czytać o Małym Księciu 

Kiedy nie chcemy, żeby książką się skończyła, wymyślamy jej dalszy ciąg. Bohaterowie przeżywają nowe przygody. Tworzymy nowe dialogi. Wprowadzamy nowe postacie. Akcja trwa. Mały Książę i jego nowe spotkania. Tak widzą to uczniowie klasy 6a. Zapraszamy do lektury. Oto nowe talenty pisarskie.

 Dlaczego czytamy? 

My uczniowie klas siódmych mówimy, że warto czytać.
Uczymy się argumentować.
Zerknij na nasze teksty. Może znajdziesz coś dla siebie.
Daj się porwać czytaniu. Wielu z nas już tak uczyniło.

 Posłuchajcie 

Bywa, że mówienie jest trudniejsze od pisania. Przekonaj się sam. Nagraj swoje zadanie. Tak eksperymentowali uczniowie klas 7b i 7e.

Jeżeli słyszysz zgrzyty językowe. Odsłuchaj wykładu profesora Bralczyka.
www.youtube.com/watch?v=9MrrgN9Hkfk
Co wolno w języku mówionym, nie przystoi w języku pisanym.

Niechże będzie dziś wesele,
Równie w sercach,jak i w dziele
"Zemsta" A. Fredro

 Pan Kleks 

Pan Kleks we własnej osobie. Czyta Martyna z klasy 4d

Witajcie! W naszej bajce
Słoń zagra na fujarce,
Pinokio nam zaśpiewa,
Zatańczą w koło drzewa.
Tu wszystko jest możliwe ...

 Klasowe hymny pochwalne 

Klasa 4a zawsze power ma.
Często się zgłaszamy,
Na pytania odpowiadamy,
Wszyscy się lubimy,
choć czasem się kłócimy.
Szybko biegamy i pięknie śpiewamy.
Wszystkie przedmioty lubimy
i się z nich cieszymy.
W szkole fajnie jest,
szkoła jest the best.

Idąc za Stasiem i Nel - uczniowie klasy VB
baobab

 W Soplicowie 

 Przygody Felixa, Neta i Niki w obrazkach 

Dlaczego komiksy nas przyciągają?
1. Nie przebijamy się przez meandry długiego tekstu.
2. Komiks jest doskonałą rozrywką i "zabijaczem czasu".
3. Ma obrazki, lubimy obrazki.
4. Jest źródłem przydatnych informacji i obrazki bardzo do nas przemawiają.
Tak przekonują uczniowie klasy 6a.

 Przestraszę Cię! 

Uczniowie klas 7e i 7b poznali mity Górnego Śląska. Tak wyobrazili sobie beboka i przedstawili go w formie plastycznej. Te demony są złośliwe, brzydkie, straszne. Nimi straszono młodych Ślązaków.
Jest to istota nadprzyrodzona.
Jest to istota wymyślona.
Jest to istota fantastyczna.
Pamiętajcie, ta istota działa tylko na dzieci.
Zapraszam do galerii z bebokami.

 Mała encyklopedia domowych potworów część 2 

 Podróż w czasie 

Szkoła dawniej

 Dorastamy, zmieniamy się, rozwijamy 

Mały Książę jest doskonałym przykładem na to, że wszyscy się zmieniamy. Poznajemy świat, czasami go nie rozumiemy, ale szukamy w nim miejsca dla siebie.
Nasz bohater nie wyrasta jednak ze swego dzieciństwa – wciąż pozostaje wrażliwym, małym chłopcem, jednak dojrzewa emocjonalnie i uczy się, jakie wartości są na świecie najważniejsze. Czuł się odpowiedzialny za różę i wrócił do niej.
Jak mogła przebiegać rozmowa?
Uczniowie klasy VI c proponują takie rozwiązania.

 Malala Yousafzai - historia pewnej dziewczynki 

Świat usłyszał o Malali, kiedy w jej życiu wydarzyła się tragedia.
9 października 2012 roku 15-letnia Malala została postrzelona i walczyła o życie. To był zwyczajny dzień, dziewczynka szła do szkoły, gdzie właśnie odbywały się egzaminy. Po skończonych zajęciach czekała z grupą koleżanek na bus, który dowoził je do domu.
Uczniowie klasy VI c poznali historię Bławatka i tak ją przedstawili.

 Filozofia życia Jana Kochanowskiego 

Czy życie to fraszka?
Co przyniesie dzień?
Jak zaakceptować śmierć?
Kto jest stwórcą świata?
Żyj pełnią życia!
Uczniowie klas VI a, VII b, VII e odkrywali tajemnice twórczości Jana Kochanowskiego. Czy otrzymali jednoznaczną odpowiedź. Sprawdź, co piszą i mówią.

 Tak notujemy 

Jesteśmy mistrzami notowania. Nasz zapis pomaga zapamiętać nowe treści, których się uczymy.

aktywna-tablica-2-150x150   logo  logo gios  szkolawchmurze microsoft logotype-1536x626